Lage rugpijn

In het kort: 
  • Lage rugpijn komt veel voor, is meestal niet ernstig en keert vaak terug.
  • Je kunt zelf veel doen om je klachten te verminderen: blijf bewegen, leef gezond en doe, wanneer mogelijk, specifieke oefeningen voor je rug.
  • Na drie maanden is ongeveer de helft van de mensen volledig hersteld.
  • De fysiotherapeut helpt bij het herstel van lage rugklachten en omgaan met lage rugpijn.
  • Heel soms komt een lumbosacraal radiculair syndroom (LRS) voor, meestal veroorzaakt door een hernia in de onderrug.
Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Hoe je met rugpijn op een verantwoorde manier kunt bewegen, lees je onder ‘Wat kun je zelf doen’. Als je met lage rugklachten bij de fysiotherapeut komt, krijg je een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. Jij vertelt over jouw gezondheid en de last die jij ervaart door de pijn in je onderrug. De behandeling bestaat uit adviezen en oefentherapie. De oefeningen doe je zelfstandig of onder begeleiding van de fysiotherapeut. De fysiotherapeut vraagt wat je, door je lage rugklachten, niet meer kunt en wel weer wilt kunnen. Daarnaast wordt onderzocht of er zeldzame oorzaken kunnen zijn waarvoor een andere specialist nodig is. Na het onderzoek bepaal je, samen met de fysiotherapeut, of je een behandeling nodig hebt. Wanneer je start met behandelingen bij de fysiotherapeut bepaal je ook samen de behandeldoelen. Wat wil je bereiken? De behandeling wordt afgesloten wanneer deze doelen zijn bereikt, maar ook bij onvoldoende vermindering van je klachten, als je onvoldoende gemotiveerd bent of als je zelf wilt stoppen met de therapie.  

De behandeling bestaat uit adviezen en oefentherapie. Je krijgt bijvoorbeeld informatie over hoe je omgaat met lage rugpijn, wat je zelf kunt doen en laten en wat de behandelopties zijn. Afhankelijk van je klachten en je mogelijkheden doe je de oefeningen zelfstandig of onder begeleiding van de fysiotherapeut. Soms wordt de behandeling uitgebreid met een enkele keer manipulatie van de rug (een techniek om de wervelkolom te laten bewegen). Massage wordt nauwelijks toegepast bij lage rugpijn, omdat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is voor het nut hiervan. Om deze reden wordt ook elektrotherapie (TENS) en interferentie afgeraden bij lage rugpijn. De behandeling zal tenslotte nooit alleen bestaan uit passieve therapieën, het accent ligt dus op zo veel mogelijk zelf actief aan de slag gaan met je klachten. Soms richt de fysiotherapeut zich ook  op het aan- of afleren van bepaald gedrag, zoals het overwinnen van angst om te bewegen.

Meer over lage rugpijn

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het is een veel voorkomende klacht. Als je het eenmaal hebt gehad, keert het vaak terug. Na drie maanden is ongeveer de helft van de mensen volledig hersteld, maar sommige mensen blijven langer last houden van lage rugpijn. Het is meestal niet duidelijk hoe lage rugpijn precies ontstaat. Vaak lijkt het te maken te hebben met fysieke en mentale gesteldheid, leefstijl en werk. Bij minder dan 1% van de mensen met lage rugpijn wordt een zeldzame oorzaak (een afwijking van de wervelkolom, botbreuk, infectie, ontsteking of tumor) voor de klachten gevonden. De fysiotherapeut onderzoekt je hier specifiek op en verwijst je (terug) naar de huisarts.

De klachten van lage rugpijn
  • Lage rugklachten kunnen plotseling of langzaamaan ontstaan. ·
  • De pijn zit tussen de onderste ribben en bilplooien en kan uitstralen naar billen en/of benen. ·
  • Pijn kan ervoor zorgen dat je minder (goed) beweegt.
De behandeling van lage rugpijn

Soms herstel je zelf binnen drie maanden van lage rugklachten. Lees meer hierover onder ‘Tips’ en ‘Wat kun je zelf doen’. Wanneer je niet zelf herstelt of begeleiding nodig hebt bij het bewegen kan je terecht bij de huisarts of direct bij de fysiotherapeut. Lees onder ‘Wat kan de fysiotherapeut doen’ hoe je je hierop voor kunt bereiden zodat je van je lage rugklachten afkomt.

Tips om rugpijn te voorkomen of verzachten
  • In conditie blijven

Zorg dat je in conditie blijft. Actief blijven en bedrust beperken, helpen bij je herstel. Blijf je dagelijkse activiteiten uitvoeren. En beweeg; bijvoorbeeld wandelen, zwemmen en fietsen.

  • Specifieke oefeningen

Als je lage rugpijn voelt opkomen, doe dan oefeningen voor je rug. Dit kan verlichting geven. Kijk voor oefeningen op www.thuisarts.nl 

  • Ontspannen

Stress, depressieve gevoelens en angst om te bewegen zorgen ervoor dat de rugpijn minder snel over gaat. Blijf werken aan ontspanning.

  • Gezond leven

Overgewicht en roken zijn risicofactoren voor rugpijn. Blijf gezond leven.

Afspraak maken
error: Content is protected !!